Ανακοινώσεις για τη δομή του «νέου Λυκείου» έκανε το υπουργείο Παιδείας

Προς ένα διαφοροποιημένο, μορφωτικά υποβαθμισμένο Λύκειο

Ένα βήμα πιο κοντά στο σχολείο της ημιμάθειας και της διαφοροποίησης είναι το «νέο Λύκειο». Η χτεσινή παρουσίαση των γενικών αρχών του και του ωρολόγιου προγράμματός του χαρακτηρίστηκε από την προσπάθεια της ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας να πείσει ότι πρόκειται για μέτρο που θα αποσυνδέσει το Λύκειο από τη διαδικασία εισαγωγής στην ανώτατη εκπαίδευση και θα αποφορτίσει τον σκληρά σήμερα εργαζόμενο μαθητή. Στην πραγματικότητα, το Λύκειο θα είναι ακόμα περισσότερο απ’ ό,τι σήμερα προσανατολισμένο στις εξετάσεις (υποχωρώντας ταυτόχρονα κι από τον όποιο γενικό μορφωτικό ρόλο είχε), αφού από τη Β’ Λυκείου ακόμα οι μαθητές θα χωρίζονται σε κατευθύνσεις, ανάλογα με το πού θα δώσουν εξετάσεις, ενώ στη Β’ και Γ’ Λυκείου οι μαθητές θα παρακολουθούν επιλεγόμενα… «μαθήματα εμβάθυνσης», «με βάση τις ανάγκες τους για την εισαγωγή στα Πανεπιστήμια και ΤΕΙ», όπως λέει το υπουργείο. Και μόνο από τον όρο «μαθήματα εμβάθυνσης» γίνεται φανερό ότι άλλοι μαθητές θα εμβαθύνουν π.χ. στη φυσική και τη χημεία και άλλοι θα μένουν σε ένα μίνιμουμ γνώσεων. Γενικά, τα μαθήματα επιλογής, που καθιερώνονται, αποτελούν και μοχλό διαφοροποίησης και καθιέρωσης ατομικών διαδρομών στη μάθηση.

Επιπλέον καθιερώνεται η λεγόμενη «ερευνητική εργασία», που θα γίνεται ανά τετράμηνο. Εντάσσεται μέσα στο πρόγραμμα σπουδών, είναι υποχρεωτική, αξιολογείται αυτόνομα και ο βαθμός σε αυτήν προσμετράται ισότιμα με τους βαθμούς των υπόλοιπων μαθημάτων. «Όλες οι εργασίες θα περιλαμβάνουν χρήση της τεχνολογίας και του Διαδικτύου, στο οποίο θα αναρτώνται με την ολοκλήρωσή τους», αναφέρεται χαρακτηριστικά στο κείμενο του υπουργείου, ενώ σημειώνεται ότι «μία εργασία θα μπορεί να είναι στα Αγγλικά»! Οδηγώντας τους μαθητές στο «γκουγκλάρισμα» (όπως ονομάζεται ο εντοπισμός πληροφοριών στο ίντερνετ), στην πραγματικότητα εμποδίζονται να σχηματίσουν μια πραγματική, επιστημονική εικόνα του κόσμου, να κατακτήσουν στέρεα γνώση.

Στο ίδιο αποτέλεσμα οδηγεί και η ενοποίηση μαθημάτων π.χ. της Αρχαίας και Νέας Ελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας στο μάθημα «Ελληνική Γλώσσα», αλλά και της Φυσικής, Χημείας και Βιολογίας στο μάθημα «Φυσικές Επιστήμες» που οδηγεί τελικά στο να μην παίρνει ολοκληρωμένη μόρφωση ο μαθητής σε κανένα από αυτά τα αντικείμενα.

Το νέο σύστημα θα ισχύσει για αυτούς που θα πάνε τον προσεχή Σεπτέμβρη στην Α’ Λυκείου.

Η δομή του προγράμματος

Σύμφωνα με όσα ανακοίνωσε χτες το υπουργείο Παιδείας, η Α’ τάξη χαρακτηρίζεται σαν γενικής παιδείας, στη Β’ Λυκείου καθιερώνονται δύο κατευθύνσεις και στη Γ’ Λυκείου οι κατευθύνσεις γίνονται τρεις: Κατεύθυνση Α για μαθητές που θα ακολουθήσουν θετικές, τεχνολογικές ή επιστήμες υγείας, Κατεύθυνση Β για κλασικές και ανθρωπιστικές επιστήμες και Κατεύθυνση ΑΒ για οικονομικές, κοινωνικές και πολιτικές επιστήμες.

Το πρόγραμμα των τριών τάξεων του Λυκείου περιλαμβάνει τα εξής μαθήματα:

— Στην Α’ Λυκείου: Ελληνική Γλώσσα, Θρησκευτικά, Ιστορία, Μαθηματικά, Ξένη Γλώσσα, Φυσικές Επιστήμες, Φυσική Αγωγή, Ερευνητική Εργασία.

— Στη Β’ Λυκείου: Τα υποχρεωτικά για τις δύο Κατευθύνσεις μαθήματα είναι Νέα Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία, Φυσική Αγωγή, Ερευνητική Εργασία, Θρησκεία και Κόσμος, Αρχές Οικονομίας και Διοίκησης, Ιστορία, Μαθηματικά. Υποχρεωτικά στην Α’ Κατεύθυνση: Φυσική, Χημεία, Βιολογία ή Επιστήμη Υπολογιστών και τη Β’ Κατεύθυνση: Αρχές Φυσικών – Περιβαλλοντολογικών Επιστημών, Αρχαία Ελληνική Γλώσσα – Γραμματεία και Φιλοσοφία.

Τα μαθήματα επιλογής για την Κατεύθυνση Α’ είναι η Εμβάθυνση στα Μαθηματικά, στη Φυσική, στη Χημεία, στη Βιολογία, στην επιστήμη υπολογιστών και για την Κατεύθυνση Β’ Εμβάθυνση στην Αρχ. Ελληνική Γλώσσα – Γραμματεία, Ιστορία, Νεότερη Ευρωπαϊκή Λογοτεχνία, Λογική και Εφαρμογές Υπολογιστών. Κοινά μαθήματα επιλογής είναι τα Ξένη Γλώσσα και Τέχνη – Πολιτισμός.

— Στη Γ’ Λυκείου: Υποχρεωτικά και κοινά στις τρεις Κατευθύνσεις είναι η Νέα Ελληνική Γλώσσα – Γραμματεία, η Ερευνητική Εργασία και η Ιστορία. Στην Κατεύθυνση Α’ υποχρεωτικά είναι τα Μαθηματικά, Φυσική, Χημεία, Βιολογία ή Επιστήμη Υπολογιστών, Φυσική Αγωγή, και επιλογής τα Εμβάθυνση στα Μαθηματικά, στη Φυσική, στη Βιολογία, στην Επιστήμη Υπολογιστών, Χημεία και Θρησκεία – Κόσμος, Ξένη Γλώσσα. Στην Κατεύθυνση ΑΒ’ υποχρεωτικά είναι τα Μαθηματικά – Στοιχεία Στατιστικής, Μικροοικονομική – Μακροοικονομική, Αρχές Οργάνωσης – Διοίκησης Επιχειρήσεων, Εφαρμογές Πληροφορικής, Φυσική Αγωγή. Επιλογής είναι η Εμβάθυνση σε Μαθηματικά – Στατιστική, Οικονομία, Κοινωνιολογία, Τεχνολογία – Ανάπτυξη, Θρησκεία – Κόσμος, Ξένη Γλώσσα. Στην Κατεύθυνση Β’ υποχρεωτικά είναι τα Αρχαία Ελληνική Γλώσσα – Γραμματεία, Ιστορία Τέχνης – Πολιτισμού, Φιλοσοφία, Λατινικά, Φυσική Αγωγή. Επιλογής είναι η Εμβάθυνση στην Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία, στην Ιστορία, στην Κοινωνιολογία, στα Λατινικά, Θρησκεία – Κόσμος, Ξένη Γλώσσα.

Για το σύστημα πρόσβασης ειπώθηκε μόνο ότι οι εξετάσεις εισαγωγής «θα διεξάγονται κεντρικά και με διαδικασίες που θα διασφαλίζουν το αδιάβλητο», θα αφορούν μικρό αριθμό βασικών μαθημάτων και τα Πανεπιστήμια θα καθορίζουν το συντελεστή βαρύτητας των μαθημάτων.

Advertisements
Published in: on 31/03/2011 at 12:04  Σχολιάστε  
Tags:

The URI to TrackBack this entry is: https://gonewn.wordpress.com/2011/03/31/%ce%b1%ce%bd%ce%b1%ce%ba%ce%bf%ce%b9%ce%bd%cf%8e%cf%83%ce%b5%ce%b9%cf%82-%ce%b3%ce%b9%ce%b1-%cf%84%ce%b7-%ce%b4%ce%bf%ce%bc%ce%ae-%cf%84%ce%bf%cf%85-%c2%ab%ce%bd%ce%ad%ce%bf%cf%85-%ce%bb%cf%85%ce%ba/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s