Το Ολοήμερο, ο «Καλλικράτης» και το μέλλον

«Η παιδική ηλικία, η σπουδαιότερη περίοδος της ανθρώπινης ζωής, δεν είναι προετοιμασία για τη μελλοντική ζωή, είναι πραγματική φωτεινή, πρωτότυπη, ανεπανάληπτη ζωή. Και απ’ το πώς πέρασε την παιδική ηλικία, από το ποιος το κρατούσε από το χέρι στα παιδικά χρόνια, από το τι μπήκε στο μυαλό και την καρδιά του απ’ περιβάλλον, απ’ αυτό εξαρτιέται, σε αποφασιστικό βαθμό, τι άνθρωπος θα γίνει το σημερινό παιδάκι».

Β.Α. Σουχομλίνσκι (Σοβιετικός παιδαγωγός)

Οι εξελίξεις στην παιδεία σημαίνουν νέα ολομέτωπη επίθεση!

Με τις εξαγγελίες της κυβέρνησης για το «νέο σχολείο» προωθείται το αποκεντρωμένο και ταξικά διαφοροποιημένο σχολείο. Σπάει ο ενιαίος χαρακτήρας της εκπαίδευσης, μέτρο που συνδέεται άμεσα και με την επικείμενη διοικητική μεταρρύθμιση του «Καλλικράτη».

Βάζουν παιδιά που ακόμα δεν μπορούν να μιλήσουν καλά καλά τη μητρική τους, να μάθουν μια ξένη γλώσσα! Στην πραγματικότητα, όχι μόνο δε θα μάθουν σωστά και καλά την ξένη γλώσσα, αλλά θα τους δημιουργήσουν συγχύσεις και στην εκμάθηση της μητρικής τους γλώσσας, η οποία δεν αποτελεί απλά μέσο επικοινωνίας, αλλά μέσο λόγου, δηλαδή, σκέψης. Τα ίδια και χειρότερα ισχύουν και για τη χρήση τεχνολογιών απ’ την Α’ Δημοτικού. Πρόκειται για έγκλημα «παιδαγωγικής», στα 6 τους χρόνια, που θα αποσυντονίζει πλήρως τα παιδιά, η κυρίαρχη αντίληψη που έχουν περάσει σε μεγάλο μέρος των γονιών είναι ότι τα παιδιά χρειάζονται από νωρίς «εφόδια», με λίγα λόγια «ό, τι μαθαίνεις καλό είναι, αφού μπορεί να σου χρειαστεί» … Μπορεί να φαίνεται, όντως, εντυπωσιακό ένα παιδί 6 χρόνων να συλλαβίζει αγγλικές λέξεις ή να χρησιμοποιεί έναν υπολογιστή καλύτερα απ ‘τους γονείς του, αλλά το ερώτημα που τίθεται είναι συγκεκριμένο: Βοηθιέται απ’ αυτή τη διαδικασία, στο σχολείο, για την ολοκληρωμένη και υγιή διαμόρφωση της προσωπικότητάς του; Τα παιδιά σε αυτή την ηλικία, όντως, είναι «σφουγγάρια» και πολύ γρήγορα μπορούν να αναπαράγουν λέξεις, κινήσεις, κτλ. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να ασχολούνται με οτιδήποτε, χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η ηλικία τους και οι ανάγκες ανάπτυξής τους;

Η χρήση υπολογιστών απ’ την Α’ Δημοτικού – και μάλιστα με μάθημα – θα απομονώσει συναισθηματικά και σωματικά το παιδί, σε μια ηλικία που η κοινωνικοποίηση είναι ένα κυρίαρχο μέσο ανάπτυξής του. Επιπλέον, ο υπολογιστής είναι ένα αφαιρετικό μέσο, το οποίο, σε αυτή την ηλικία, το παιδί μπορεί να τον κατανοήσει μόνο σαν ένα παιχνίδι. Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, ότι στις ΗΠΑ στα ακριβά και φημισμένα σχολεία χρησιμοποιούνται «παραδοσιακά» μέσα διδακτικής στις μικρές ηλικίες. Αντίθετα, στα υποβαθμισμένα σχολεία η χρήση ηλεκτρονικών μηχανημάτων κυριαρχεί.

Δεν τους ενδιαφέρει οι πολλοί να κατακτούν τον «κορμό της γνώσης», δηλαδή την κατάκτηση της γνώσης, την αφομοίωσή της και την εμβάθυνση σε αυτή.

Γι αυτό το λόγο επιλέγουν κάποιες αναγκαίες βασικές ικανότητες για τους πολλούς, τις «περιβόητες» 8 δεξιότητες που πρέπει να εντάσσονται στα εκπαιδευτικά συστήματα. Συγκεκριμένα, πρόκειται για μια συρραφή στοιχειωδών γνώσεων, χρηστικών δεξιοτήτων:

«Επικοινωνία στη μητρική γλώσσα, επικοινωνία σε ξένες γλώσσες, μαθηματική ικανότητα και βασικές ικανότητες στην επιστήμη και την τεχνολογία, ψηφιακή ικανότητα, μεταγνωστικές ικανότητες, κοινωνικές ικανότητες και ικανότητες που σχετίζονται με την ιδιότητα του πολίτη, πρωτοβουλία και επιχειρηματικότητα και πολιτισμική συνείδηση και έκφραση» ( Σύσταση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και Συμβουλίου σχετικά με τις βασικές ικανότητες της διά βίου μάθησης 2006/962/ΕΚ).

Τα «κριτήρια αυτοαξιολόγησης» δεν αφήνουν καμία αμφιβολία!

  • «Ανάπτυξη κοινωνικών δραστηριοτήτων». Σημασία για τη λειτουργία του σχολείου θα έχει πια ο καθοδηγούμενος εθελοντισμός κι η σύνδεση με την «τοπική αγορά» και τις ανάγκες της.
  • Βάλτε τώρα δίπλα σ’ αυτά τον Καλλικράτη και το πέρασμα των σχολείων στους δήμους.
  • «Κατανομή εσόδων ανά κατηγορία πηγών και προβλεπόμενης δαπάνης». Κι αμέσως παρακάτω αναρωτιέται η εγκύκλιος: «Ο δήμος υποστηρίζει οικονομικά το σχολείο; Ο Σύλλογος Γονέων ενισχύει οικονομικά το σχολείο;» «Κόψτε δηλαδή το λαιμό σας για λεφτά». Κι αν δε σας φτάνουν κάντε περικοπές μαθημάτων και προσωπικού. Ή πάρτε ένα «σπόνσορα» απ’ αυτούς που έχετε εξασφαλίσει με την «κοινωνική σας δραστηριότητα». Το κράτος δεν πληρώνει φράγκο!
  • «Αναλυτική παρουσίαση των επιδόσεων των μαθητών» (εκπαιδευτικά-μαθησιακά αποτελέσματα): Στο τέλος της σχολικής χρονιάς, θα αξιολογούνται οι επιδόσεις των μαθητών και ανάλογα με το επίπεδο των επιδόσεων θα κατηγοριοποιούνται οι σχολικές μονάδες σε σχολεία Α,Β,Γ,Δ κατηγορίας.
  • «Χρήση του κτιρίου για δραστηριότητες ή εκδηλώσεις από άλλους φορείς» και «ενέργειες αξιοποίησης πόρων». Αφού δεν έχετε λεφτά, νοικιάστε την αυλή για πάρκιγκ ή την αίθουσα εκδηλώσεων για να κάνει εκδηλώσεις το εμπορικό επιμελητήριο της γειτονιάς σας (τα παραδείγματα που αναφέρουμε δεν είναι υποθετικά ).
  • «Εφαρμογή διδακτικών μεθόδων»…« με σκοπό την ανάπτυξη ποικίλων δεξιοτήτων των μαθητών». Αν ο δάσκαλος δεν εφαρμόζει τις νέες «διδακτικές μεθοδολογίες» του αγνωστικισμού, του σχετικισμού, της καλλιέργειας δεξιοτήτων και της κατηγοριοποίησης μέσα στο ίδιο το μάθημα, μακριά απ’ τη γνώση και την ολόπλευρη μόρφωση για όλα τα παιδιά … τότε δεν είναι «καλός» δάσκαλος. Αν ασχολείται με όλα τα παιδιά με τον ίδιο τρόπο, δεν είναι «καλός» ο δάσκαλος.

Έχουμε χρέος στους εαυτούς μας,

στα παιδιά μας, να αντιδράσουμε.

  • Λέμε ΟΧΙ στις πρόσφατες κυβερνητικές εξαγγελίες για το «νέο σχολείο».
  • Καμιά τάξη πάνω από 20 μαθητές.
  • Όχι στην αυτοαξιολόγηση, στο σχέδιο Καλλικράτης, στο ταξικό-διαφοροποιημένο αποκεντρωμένο σχολείο. Ένα σχολείο ενιαίο για όλα τα παιδιά.
  • Ολόπλευρη διαπαιδαγώγηση και μόρφωση για όλους μέσα από Δίχρονη Προσχολική Αγωγή και το Ενιαίο Δωδεκάχρονο Σχολείο.
  • Αποκλειστικά δημόσια και δωρεάν παιδεία-υγεία-ασφάλιση, κατάργηση κάθε επιχειρηματικής δραστηριότητας.
Advertisements

The URI to TrackBack this entry is: https://gonewn.wordpress.com/2010/06/07/%cf%84%ce%bf-%ce%bf%ce%bb%ce%bf%ce%ae%ce%bc%ce%b5%cf%81%ce%bf-%ce%bf-%ce%ba%ce%b1%ce%bb%ce%bb%ce%b9%ce%ba%cf%81%ce%ac%cf%84%ce%b7%cf%82-%ce%ba%ce%b1%ce%b9-%cf%84%ce%bf-%ce%bc%ce%ad%ce%bb%ce%bb/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s