«Τέλος Εποχής» για την παιδεία. Ταφόπλακα μπαίνει απο την ΕΕ

Εφτά μέτρα για την πλήρη «παράδοση» της εκπαίδευσης στις επιχειρήσεις

Οι υπουργοί Παιδείας, χτες, στις Βρυξέλλες συμφώνησαν, με την πλέον αποκαλυπτική γλώσσα, να εντείνουν στο έπακρο τη σύνδεση εκπαίδευσης – επιχειρήσεων


    Μέτρα παράδοσης χωρίς όρους της εκπαίδευσης και της έρευνας στις επιχειρήσεις αποφασίστηκαν, χτες, στην πρώτη μέρα του Συμβουλίου Υπουργών Παιδείας, Νεολαίας και Πολιτισμού της ΕΕ, στις Βρυξέλλες. Τα συμπεράσματα του Συμβουλίου «σχετικά με την ανάπτυξη του ρόλου της εκπαίδευσης σε πλήρως λειτουργικό τρίγωνο γνώσης» (εκπαίδευση – έρευνα – καινοτομία) είναι αποκαλυπτικά.
    Στο σχετικό κείμενο σημειώνεται χαρακτηριστικά ότι το Συμβούλιο θεωρεί πως υπάρχει ανάγκη «προώθησης του δημιουργικού, καινοτόμου επιχειρηματικού πνεύματος μαθητών, εκπαιδευομένων, σπουδαστών, δασκάλων και ερευνητών, στην οποία θα στηρίζεται η σταδιακή ανάπτυξη μεγαλύτερης επιχειρηματικής παιδείας μέσω της εκπαίδευσης και της κατάρτισης από κοινού με μια περισσότερο δυναμική ευρωπαϊκή αγορά εργασίας κι ένα ειδικευμένο εργατικό δυναμικό».
    Σε αυτό το πνεύμα, η ΕΕ επιθυμεί να προχωρήσουν πιο γρήγορα οι αναδιαρθρώσεις σε κάθε χώρα, ώστε η εκπαίδευση, σε όλες τις βαθμίδες, να συνδεθεί με τις επιχειρήσεις και τα κέρδη τους. Η επιστήμη και η έρευνα μοναδικό κριτήριο πρέπει να έχουν την κερδοφορία των επιχειρήσεων και σε αυτό το πλαίσιο ενισχύεται και η «περιβόητη» καινοτομία. Γι’ αυτούς τους λόγους το Συμβούλιο συμφώνησε, χτες, σε συνέχεια προηγούμενων αποφάσεων του, τις παρακάτω 7 προτεραιότητες δράσης:
    1. Επιτάχυνση της παιδαγωγικής μεταρρύθμισης, δηλαδή ενθάρρυνση ιδρυμάτων εκπαίδευσης και κατάρτισης να εξασφαλίζουν προγράμματα σπουδών, μεθόδους διδασκαλίας και εξετάσεων, σε όλα τα εκπαιδευτικά επίπεδα (συμπεριλαμβανομένου του επιπέδου της διδακτορικής διατριβής), να ενσωματώνουν και να ενισχύουν τη δημιουργικότητα, την καινοτομία και το επιχειρηματικό πνεύμα. Γι’ αυτό, εξηγείται, πρέπει τα προγράμματα σπουδών να καταρτίζονται σε συνεχή βάση, σε συνεργασία με τα ερευνητικά ιδρύματα, τις επιχειρήσεις και άλλους φορείς.
    2. Σύμπραξη πανεπιστημίων και επιχειρήσεων και άλλων ενδιαφερόμενων κύκλων συμφερόντων. Όπως σημειώνεται, τα κράτη – μέλη και η Επιτροπή οφείλουν να απαντήσουν στις προηγούμενες «εκκλήσεις» για ενίσχυση της σύμπραξης μεταξύ ιδρυμάτων εκπαίδευσης και κατάρτισης και κοινωνικών εταίρων, ειδικότερα εργοδοτών, στα πλαίσια της διά βίου μάθησης. Ιδιαίτερο βάρος στην κινητικότητα του προσωπικού μεταξύ πανεπιστημίων και επιχειρήσεων. Η συνεργασία μεταξύ επιχειρήσεων και επιχειρηματικού κόσμου θα πρέπει να ενισχύεται και να αποτελεί τμήμα των στρατηγικών των πανεπιστημίων στους τομείς της εκπαίδευσης, της έρευνας και της καινοτομίας.
    3. Μέτρα για την ανάπτυξη μιας Παιδείας καινοτομίας στα πανεπιστήμια. Σε αυτό το μέτρο επισημαίνεται ότι θα μπορούσαν να υπάρχουν χρηματοδοτικές ρυθμίσεις και κίνητρα σε θεσμικό επίπεδο, ώστε να ενισχυθεί μια «αλλαγή κλίματος», ώστε η συνεργασία με τις επιχειρήσεις να αναγνωριστεί ως σημαντικός παράγοντας για την εξέλιξη της σταδιοδρομίας.
    4. Δημιουργία κινήτρων για την ανάπτυξη μεταβιβάσιμης γνώσης,
δηλαδή κίνητρα για να αναπτύσσουν τα πανεπιστήμια γνώσεις που μπορούν να μεταβιβάζονται στην ευρύτερη οικονομία για την ανάπτυξη καινοτόμων αγαθών και υπηρεσιών. Διευκρινίζεται ότι στην περίπτωση που οι νομικές διατάξεις, οι δομές διακυβέρνησης ή οι χρηματοδοτικές δομές εμποδίζουν τα ιδρύματα να επωφελούνται απ’ αυτήν την ανάπτυξη, τα κράτη – μέλη οφείλουν να αναπροσαρμόζουν το πλαίσιο εντός του οποίου τα ιδρύματα λειτουργούν, έτσι ώστε να αίρονται τα εμπόδια και να παρέχεται επαρκής αυτονομία στα πανεπιστήμια.
    5. Νέες προσεγγίσεις για την «αξιολόγηση της ποιότητας».
Ειδικότερα στην ανώτατη εκπαίδευση, τα κράτη – μέλη οφείλουν να αναπτύξουν κριτήρια για το «τρίγωνο της γνώσης» για την «αξιολόγηση της ποιότητας» των ιδρυμάτων τους. Τονίζεται, μεταξύ άλλων, ότι η «αξιολόγηση» πρέπει να εστιάζει στο αν τα ιδρύματα πέτυχαν να δημιουργήσουν περιβάλλοντα που τονώνουν δημιουργικές και επιχειρηματικές προσεγγίσεις, οι οποίες αξιοποιούν τη γνώση και να προετοιμάζουν τους σπουδαστές για το μελλοντικό κοινωνικό και οικονομικό τους βίο.
    6. Ανάπτυξη του Ευρωπαϊκού Ινστιτούτου Καινοτομίας και Τεχνολογίας, ως μοντέλου για το μέλλον. Το Ευρωπαϊκό Ινστιτούτο Καινοτομίας και Τεχνολογίας είναι η πρώτη πρωτοβουλία που εστιάζεται σε συνεκτική διάδραση μεταξύ όλων των συντελεστών του τριγώνου της γνώσης, συνεπώς θα αναπτυχθεί ως παράδειγμα ορθής πρακτικής προς μίμηση για τα κράτη – μέλη, τα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα και τον κλάδο των επιχειρήσεων που θα ενσωματώνει και τις τρεις πλευρές του τριγώνου.
    7. Ανάπτυξη μεγαλύτερης συνεκτικότητας μεταξύ πολιτικών στους τομείς της εκπαίδευσης, της έρευνας και της καινοτομίας,
δηλαδή χάραξη πολιτικής σε επίπεδο Ευρώπης και κρατών – μελών που ενσωματώνει πλήρως τις τρεις συνιστώσες των τριγώνου της γνώσης.

Advertisements
Published in: on 27/11/2009 at 19:45  Σχολιάστε  

The URI to TrackBack this entry is: https://gonewn.wordpress.com/2009/11/27/%cf%84%ce%ad%ce%bb%ce%bf%cf%82-%ce%b5%cf%80%ce%bf%cf%87%ce%ae%cf%82-%ce%b3%ce%b9%ce%b1-%cf%84%ce%b7%ce%bd-%cf%80%ce%b1%ce%b9%ce%b4%ce%b5%ce%af%ce%b1-%cf%84%ce%b1%cf%86%cf%8c%cf%80%ce%bb%ce%b1%ce%ba/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s